חמשת האלמנטים פרק 1: חמישה מרכיבים של תנועה

המדע המערבי מביא לנו תגליות ותובנות במהירות האור. המורה למדעים בחטיבה הגבירה את הביטחון העצמי שלי כשאמרה שאני חכם יותר מאינשטיין – זאת מפני שיש לנו הרבה ידע שלא היה בזמנו. ככל שהזמן עובר אנו לומדים יותר ויותר על כדור הארץ, על איך לנצל את המשאבים שבהם בורכנו ועל מה מניע את הגוף שלנו. ככל שאנחנו צוברים יותר ויותר ידע, כך גוברת התחושה שהעולם הזה ושהחיים שלנו מסובכים יותר.

לעומת זאת, התרבות הסינית העתיקה עשתה לנו קצת סדר בבלגן. היא הביאה לנו מודל שלפיו היקום מורכב מחמישה אלמנטים: מים, עץ, אש, אדמה, ומתכת. כל דבר שקיים מכיל לפחות אחד מחמשת האלמנטים. לפי הרפואה הסינית, מחלות הן כתוצאה ממחסור או מעודף באחד או יותר מהאלמנטים. לעומת זאת, אצל האדם הבריא, האלמנטים מאוזנים. זאת אומרת, כוונת המטפל הסיני להחזיר את המטופל לאיזון. על מנת להגביר או להגביל אלמנט מסויים, משתמשים במעגל הכוחות של יצירה ובקרה שמופיע להלן:

מעגל כוחות של יצירה ובקרה

מודל חמשת האלמנטים

יחסי יצירה:
מים ← עץ ← אש ← אדמה ← מתכת – מים
מים משקים ומזינים עצים.
מעצים בונים מדורות (אש).
אש מייצר אפר (אדמה).
מן האדמה יוצאת מתכת.
מתכת מעשירה את המים (לדוגמה "מים מינרליים" שהם מועילים לבריאות יותר מאשר מים שהם נטולי מינרלים).

יחסי בקרה:
מים ← אש ← מתכת← עץ← אדמה–>מים
מים מכבים אש.
אש ממיס מתכת.

גרזנים ממתכת עוקרים עצים.
עצים נוטעים עמוק את שורשיהם וכך מגבילים את האדמה.
אדמה סופגת מים.

עדיין נשמע לכם סינית? אפרט קצת על כל אחד מהאלמנטים ועל היחס של שין סן דו (Shin Sen Do) אליהם.

עץאלמנט העץ

אלמנט העץ אחראי על צמיחה, התפתחות, יוזמתיות ויציבות (פיזית ונפשית). עץ מאוזן מאפשר פעילות תקינה של הכבד, כיס המרה, העיניים והגידים. תרגילי שין סן דו שמזרימים את הנוזל הסינוביאלי בין החוליות יכולים לשפר את הזקיפות, ההתמצאות עם המרחב והיכולת לפרוץ דרכים.

אש
I, MarcusObal [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) or CC-BY-SA-3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/)], via Wikimedia Commons

אלמנט האש מיוחס ללב, למעי הדק וללשון. אלמנט הזה הוא המקור של התלהבות ומרץ. שין סן דו מציע תנועות עוצמתיות שמזרימות דם לכל חלקי הגוף ומוציאות את הגוף ממרכז הכובד, הגוף מתעורר תוך כדי שימוש במישורי תנועה לא שגרתיים.

אדמה
אלמנט האדמה

הקיבה והטחול קשורים לאלמנט האדמה. תרגילי שין סן דו שפותחים את אזורים אלה משפרים את העיכול של המזון הפיזי והנפשי. כתוצאה מכך, הגוף מקבל את המאכלים שאליהם הוא זקוק והמחשבות זורמות בצורה צלולה יותר.

מתכת
אלמנט המתכת

בעלי אלמנט מתכת מאוזן הם אנשים מאורגנים, מסודרים ומרוכזים. לפי הרפואה הסינית, אלמנט המתכת שולט בפעילותם של הריאות והמעי הגס. תרגילים פשוטים שמחזירים אותנו למרכז הכובד שומרים על דרכי עיכול ונשימה תקינים ועל הסדר שבחיינו.

מים

אלמנט המים

אצל אנשים גמישים באופיים שנוטים ״לזרום״, אלמנט המים הוא חזק. אצלם, כליות ושלפוחית השתן שמיוחסות לאלמנט זה, מזרימות את נוזלי הגוף בצורה חופשית. שיטת השין סן דו מציעה סדרה של תרגילים שמבוצעים במישור האגן וכך מאפשרים תפקוד תקני של איברים אלה.

נו, ומה קורה כשאחד או יותר מהאלמנטים האלה אינו מאוזן? במה זה מתבטא ומה אני יכול לעשות בנידון?

זהו הפרק הראשון בסדרה של מאמרים שייגעו בנושא מרתק זה. יחד נעמיק בכל חמשת האלמנטים ונלמד כיצד לדאוג לגוף ונפש מאוזנים.

בפרק הבא אפרט את משמעותו של אלמנט העץ.